Jumaat, 7 September 2012

Di suatu pagi yang suci


Hari raya Aidilfitri di sambut oleh seluruh umat Islam di pelusuk dunia ini. Tujuannya tidak lain tidak bukan bagi meraikan kejayaan kita menahan nafsu daripada perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa selama 30 hari di bulan ramadhan.  

Diceritakan dalam satu riwayat, ketika berada di pagi raya…selalunya nabi s.a.w suka berjalan-jalan di persekitaran bagi melihat telatah kanak-kanak yang berada di dalam kegembiraan di suasana hari raya. Nabi s.a.w. terlihat ada di kalangan kanak-kanak yang berbaju baru. Ada juga yang memakai baju yang lama tetapi kemas disamping memakai wangi-wangian. Nabi s.a.w berbuat demikian kerana memang sifat semulajadi kanak-kanak itu ceria, jadi secara tidak lansung ianya dapat menghidupkan suasana hari raya.
Sedang Rasulullah berjalan-jalan tetiba nabi s.a.w. ternampak kelibat seorangkanak-kanak.. dilihatnya  kanak-kanak  yang keseorangan berada didalam kesedihan ditambah pula dengan keadaan dirinya yang tidak terurus. Tanpa membuang masa Pesuruh Allah (Rasulullah) pun mendekati budak itu.

Apabila nabi s.a.w mendekati budak itu lantas bertanya, “mengapa engkau kesedihan wahai budak? ”. Lantas budak itu menjawab, “Aku tidak punyai sesiapa didalam dunia ini lagi”. Nabi bertanya lagi “kemana perginya kedua orang tua mu?” jawabnya “bapaku telah syahid di dalam peperangan (badar@khandak) semasa di bawah pimpinan Muhammad Bin Abdullah”. Bertambah lagi kesedihan budak itu apabila bercerita tentang ayahnya (berjujuran air mata turun). Tanpa mengetahui yang sedang bercakap budak itu adalah nabi. Sambung budak itu lagi “ibuku pula telah mengahwini lelaki lain setelah bapaku wafat, dan aku telah melarikan diri daripada ibuku kerana tidak bersetuju dengan tindakan ibuku itu”.

Lantas selepas mendengar ucapan kanak-kanak itu, Rasulullah mengangkat dan mendakap budak itu dengan seerat mungkin sambil berjujuran air mata Nabi yang jatuh membasahi bumi. Budak itu sudah dapat mengagak yang berada di depan dan memluknya adalah Muhammad bin Abdullah yakni seorang nabi yang di utuskan oleh Allah s.w.t. 

Nabi bertanya kepada budak itu, “ mahukah engkau ku jadikan anak angkat ?”. Kanak-kanak itu pun  mengangguk dan senyum sebagai tanda bersetuju. “Akan ku berikan pakaian anak-anakku kepada mu”.
Demikianlah, kisahnya betapa mulianya peribadi nabi kita Muhammad bin Abdullah s.a.w. Yang sama sekali tidak dapat kita bayangkan. Jikalau sekarang ni, nabi masih hidup pastinya berpusu-pusu orang pergi berjumpa dengan nabi.

TETAPI                                                                                                                                                                           

Janganlah kita bersedih (La Tahzan) kerana pelbagai nikmat Allah s.w.t. yang DIA bentangkan kepada umatnya yang tidak sempat bertemu dengan Nabi s.a.w. Contohnya seperti malam Lailatul Qadar di bulan puasa, segala amalan kita mudah untuk dapat pahala dan pelbagai lagi. Gunakanlah nikmatNYA sebaik mungkin.                                                      

<<<Wallahualam>>>


Tiada ulasan:

Disqus for Permas